maandag 19 september 2011

Breirol Patroon #14: Kabel uiltjes (Cable Owl)


Met dank aan Roos ( en hier voor jou de vertaling) en voor alle andere breirollers natuurlijk.

Een paar weken terug kreeg ik een mailtje van Roos, ze had een leuk patroontje gezien, voor de breirol.
Alleen was het engels en daar kon ze niets mee. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik ook geen held ben in Engelse breitermen, om die reden dat ik me er nog nooit in heb verdiept. maar met een lijstje engelse breitermen naast me en de foto eens goed bekeken kwam ik er wel uit..
Ik vond het wel een keer leuk om iets te vertalen ;-)

In ieder geval ben ik nu zover dat ik weet wat rechts (knit) en averechts (purl)  is. en kon ik aan de toernummers zien waar de kabeltjes moesten komen.
Even werd ik in de war gebracht omdat dit patroon voor een rondbreinld is geschreven en ik de verkeerde kant van het werk voor me had, dus ik heb een nld extra gebreid.

Het originele patroon (Klik!)  komt hier vandaan.
Als je gaat zoeken op google met de naam kabel uiltje of cable Owl kom je hem ook op nederlandse blogs tegen. leuke truitjes en ook als sleutelhangertje want dat kan natuurlijk ook,
Je maakt met dikke wol bv. 2 keer het uiltjespatroon en naai de delen aan elkaar vast met een versteviging ertussen. Een beetje versieren en klaar.  Ik zal het van de week eens uitproberen.

Hier wat gevonden google afbeeldingen.

























Owl Cable pattern:

(multiple of 11 sts)
Rounds 1-3: *p3, k8, repeat from * to end
Round 4: *p3, C4B, C4f, repeat from * to end
Rounds 5-11: same as round 1
Round 12: same as round 4
Round 13: same as round 1
Rounds 14-15: *p3, k1, p2, k2, p2, k1. repeat from * to end
Round 16-17: same as round 1
Round 18: same as round 4
Round 19: same as round 1

Je ziet hier dat het uilpatroontje 11 steken nodig heeft. maar het uiltje heeft alleen 8 steken nodig dus met de averechtse steken kan je een beetje spelen voor een breirolpatroon.. dat heb ik ook gedaan.

Ik schrijf het patroon op zoals ik voor mijn breirol de steken heb verdeeld (50 teken) 42 voor het patroon
alle even naalden (teruggaande naald) De steken breien zoals ze zih voordoen.

nld1:  (4 kantsteken) 8 recht, 3 averecht. 8 recht, 4 averecht, 8 recht, 3 averecht, 8 recht. (4 kantsteken)
nld2:  (4 kantsteken) 8 averecht, 3 recht. 8 averecht, 4 recht, 8 averecht, 3 recht, 8 averecht. (4 kantsteken)

Je ziet dat ik in het midden 1 averecht extra doe zo kwam ik precies op het juiste stekenaantal uit (42)
en omdat ik met kantsteken werkt kon ik gelijk beginnen met de uiltjes.  4 op een rij.

nld 3: als nld 1
nld 4: als nld 2
Op het patroon hierboven zie je dat in toer 4 de steken worden gedraaid voor de kabel.
Ik begin in toer 5. je kan natuurlijk ook de eerste nld  in spielgebleed breien. (net wat je zelf wilt)
het doet niet af aan het patroontje.

nld5:  Dan het eertste kabeltje  (voorkant van het werk)
(4kantsteken) * 2 steken op de kabelnaald achter het werk plaatsen, 2 recht breien, vervolgens brei je de 2 steken die op de kabelnaald staan recht, 2 steken op de kabelnaald voor het werk plaatsen, 2 recht breien, en dan de steken van de kabelnaald recht breien, 3 averecht, herhalen vanaf * (4 kantsteken)

nld 6: als nld 2
nld 7: als nld 1
nld 8: als nld 2
nld 9: als nld 1
nld 10: als nld 2
nld 11: als nld 1
nld 10: als nld 2
nld 13: als nld 5 
nld 14: als nld2


nld 15 :  Hier komen de oogjes (4 kantsteken) *,1r, 2a, 2r, 2a, 1r. (3 a de steken tussen de uiltjes) herhalen vanaf * (4 kantsteken)
nld 16:  (4 kantsteken) *,1a, 2r, 2a, 2r, 1a. (3 r de steken tussen de uiltjes) herhalen vanaf * (4 kantsteken)


nld 17: als nld 1
nld 18: als nld 2
nld 19: als nld 5
nld 20: als nld 1



En dat is eigenlijk alles.  het was niet zo moeilijk en het is een heel schattig patroontje geworden.
het is net alsof ze op een boomstronk zitten.
Ik had nog van die leuke platte houten kraaltjes die ik voor de oogjes heb gebruikt. Misschien dat ik er ook nog pootjes op borduur.



Roos dank je wel voor de tip. ze zijn echt heel erg leuk!

Volgende patroon.. een ajourtje, Maar dat duurt wel weer even want eerst moet de sjaal van mijn vriendin af.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Petra wat zijn ze mooi geworden de uiltjes en ze staan ook mooi na je dropjes patroon dat geeft wel wat. Je hebt er een leuk artikel van gemaakt met allerlei mogelijkheden.Dat mutsje is ook schattig hé. Dankjewel voor de vertaling. Als ik mijn rupsjes af heb en nog een bloemen randje ga ik ze maken, daar verheug ik me nu al op, liefs Roos.

by Ieke zei

Dat is nog eens een leuk patroontje!

Leuke achtergrond ook bij de eerste foto... Heb staan twijfelen vorige week of ik 'm mee zou nemen bij die ene winkel waar ik met hoge spoed door heen liep (of rende)... Maar toch maar niet gedaan... De muur is vol...

Birgitte aka Bietje zei

Geweldig patroon. Dank je wel voor de vertaling. Vraagje, moeten in alle even naalden de steken niet gewoon gebreid worden zoals je ze tegenkomt? Of heb je alleen de heengaande naalden vermeld in de omschrijving?

Hallo Peetje zei

Ja, je hebt gelijk.
de even naalden brei je zoals ze zich voordoen. (ik zal het veranderen in het patroon)
Daar had ik even niet aan gedacht bij het vertalen van het patroontje.
Het origineel is van een rondbreinld.
dus heb je geen teruggaande naalden.

Dank je wel!

Betsy zei

Zo'n leuk idee om van die kabeltjes uiltjes te maken. Ik was het patroon al een paar keer tegengekomen en liep al met de gedachte om er iets mee te doen. Mooie manier om iets met de knopen uit moeders knopenpot te doen ;)!

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Anoniem zei

Help Petra, ik ben met een tas bezig en het wordt niet zo als van Elizabeth want die is rondgebreid maar ik was al begonnen bij de handvaten. Als ik nu de uiltjes wil maken begin ik dus andersom anders staan ze op hun koppetjes. Met welke naald moet ik dan beginnen zodat ze uiteindelijk goed staan???

Elizabeth zei

Tja ik sluit me aan bij alle oh's... en ah's.., wat superleuk!
Deze komt zeker in de breirol en misschien ook nog wel in de deken.
Leuk die samenwerking van Roos en jou!

Anoniem zei

Hallo

Het patroon staat ook in Patricia creatief nr 29 met poncho's, stola's, tassenalles in het nederlands met duidelijke tekening erbij en duidelijke uitleg.

groeten Nans

Coortjo zei

Ik weet niet of het mag om op deze pagina te vragen, maar ik ben op zoek naar dit blad "patricia nr. 29 poncho's stola's tassen 2014" Waar kan ik die nog krijgen, ik wil graag patronen van poncho hebben.

Unknown zei

hallo

misschien domme vraag maar ben beginnend breister en heb de volgende vraag,
er staat 4 kantsteken maar als ik kijk bij uitleg kantsteken dan lijkt het me raar dat ik b.v 4 steken er averechts af moet halen voor ik ga breien,of snap ik et verkeerd.

groetjes marijke

Unknown zei

Hallo Marijke, de eerste steek brei je niet bij ieder breiwerk. Deze steek is de kantsteek en haal je af dus zet je op je andere naald zonder te breien.

Groet Monique Hengeveld

Unknown zei

Bedankt voor de duidelijk omschrijving van je uiltjes patroon.
Was waardevol voor mij.
Ik wist niet dat ik dat ook nog kon breien. Van het resultaat heb ik genoten.
Gr. Saskia.

Anoniem zei

iemand heeft dit uiltjes patroon vermeld in MB2020 als alternatief. Ben er ontzettend blij mee.